Activiteiten

 

De stichting Kaikki zal verschillende activiteiten organiseren en lesmethoden en trainingen ontwikkelen die bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot authentieke, verantwoordelijke wereldburgers die hun eigen individuele plek en talenten kennen en een goed ontwikkeld zicht op het grote geheel hebben, waardoor ze een bijdrage kunnen leveren aan een vreedzame mondiale samenleving.

Bij wereldverkenning gaat het erom te laten zien dat alles met alles is verbonden, dus worden alle vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, maatschappijleer, wetenschap & techniek, natuur- en scheikunde, verzorging, filosofie en levensbeschouwing in samenhang binnen een thema aangeboden. Dat vereist een aparte aanpak zodat deze verschillende vakken en kanten van een thema tot hun recht komen. Thema’s zorgen voor kennisuitwisseling en daarmee voor verhoging van het niveau binnen de school doordat leerkrachten vanuit hun eigen interesse en kwaliteit aanhaken en bij elkaar in de klas komen waardoor intercollegiale consultatie en intervisie een natuurlijk onderdeel van de schoolcultuur kunnen worden.

Naast de bassischoolkinderen zijn de leerkrachten, ouders en instellingen ook een belangrijke doelgroep voor de stichting Kaikki. Door ouders op de hoogte te stellen van de thema’s, worden zij verbonden aan de school. Dus komt er een grotere betrokkenheid van de ouders bij de school en ervaren kinderen een natuurlijke verbinding tussen school en thuis. Omdat de hele sociale omgeving van een kind meedoet; de hele klas, de leerkrachten, de ouders, de instellingen ontstaat een golf van activiteit waardoor het niveau omhoog gaat. Er is een Afrikaanse gezegde: ‘It takes a village to raise a child’ en dat wordt zo in praktijk gebracht.

Binnen een thema kunnen nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan omdat kinderen vanuit verschillende talenten met elkaar samen kunnen werken. Samenwerken is een belangrijk onderdeel van de 21th century skills en zo zijn kinderen ook op deze manier voorbereid op die toekomst. Iedereen mag als expert op zijn gebied optreden en zo wordt een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van talent. Individueel leren, samenwerkend leren in groepjes en klassikaal leren worden natuurlijkerwijs afgewisseld (en niet om ook eens afwisselende werkvormen te gebruiken) waardoor  de positieve eigenschappen van die manieren van leren ook volledig tot hun recht komen. We zullen samenwerking stimuleren van kinderen binnen de school, maar ook tussen kinderen van verschillende scholen, over de hele wereld.